5 slaaptips voor een betere nachtrust

Ben je vaak moe als je ‘s ochtends wakker wordt? Voel je je niet volledig uitgerust en wil je graag weten hoe je beter slaapt? Uiteraard is een goede basis in de vorm van een goed bed erg belangrijk. Daarnaast begint het met een aantal omgevingsfactoren waar je op relatief eenvoudige wijze voor een verhoogde rust kan zorgen. Met een vijftal handige tips zorg je ervoor dat jij morgen al uitgerust wakker wordt. En wat is nou prettiger dan de dag vol energie en goede met te kunnen beginnen?

1. Temperatuur

Voor een verhoogde nachtrust is het relevant om in een omgeving te slapen waarin een aangename temperatuur hangt. Vooral niet te warm, maar ook zeker niet te koud. Een ideale temperatuur ligt tussen ongeveer 12 en 18 graden, maar is wel afhankelijk van je persoonlijke kenmerken zoals je geslacht, leeftijd en het bed textiel. Op grond hiervan kun je de voor jou als prettig ervaren temperatuur bepalen. Doorgaans geldt vooral een donkere kamer waar het lekker koel is.

2. Kussen

Een comfortabel hoofdkussen draagt voor een groot deel bij aan een verbeterde nachtrust. Vervang ook met enige regelmaat je kussen. Na verloop van tijd verliezen kussens aan frisheid en luchtigheid. Dit is van grote invloed op het gemak en de mate van hygiëne.  

3. Geluid

Veel mensen hebben problemen om te slapen die veroorzaakt worden door geluid. Geluid uit het huis, geluid uit de omgeving. In een helemaal geruisloze omgeving slapen is dan ook niet aan te raden. Hierdoor word je namelijk nog gevoeliger voor omgevingsgeluiden. Aan te raden is om bijvoorbeeld de ventilator op een zachte stand aan te zetten. Hierdoor jaag je niet alleen vervelende muggen weg, maar heb je naast een lekker briesje ook een afleidende en rustgevende omgevingsfactor. Met als gevolg dat je minder gevoelig word voor geluid.

4. De slaapkamer

De omgeving in de vorm van organisatie en netheid is ook van grote invloed. Denk hierbij aan een rustgevende slaapkamer, met rustgevende kleuren en goed afgewerkte muren. Doorgaans zijn lichte kleuren stimulerend voor een betere slaap. Denk hierbij bijvoorbeeld aan lichtblauw of wit. Het is dan ook geen verrassing dat deze kleuren ook veel in babykamers worden toegepast.

5. Zorg voor een vast ritme

Elke dag rond hetzelfde tijdstip naar bed gaan en de wekker zetten. Leven en slapen in een vast ritme werkt bevorderlijk voor een betere slaap. Als je een ritme vindt zul je ook een ritme vinden in je nachtrust.

» Wil je meer handige tips of het gebied van geschikte bedden of hoe je beter slaapt? Onze enthousiaste team van boxspring makers helpt je graag aan een betere nachtrust. Slaap lekker!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *