Beleggen in internet

De tijd dat internetaandelen veel te duur waren is lang voorbij. In de jaren na het uiteenspatten van de internetbubbel is wat dat betreft het kaf van het koren gescheiden. Veel ging failliet, bedrijven als Amazon, eBay en Yahoo overleefden de grote shake-out. Google en Facebook verschenen pas later op de beurs maar zijn de pioniers in veel opzichten voorbijgestreefd.

Beleggen in internet blijkt een uiterst lucratieve bezigheid.

 

Internetbedrijven

Internetbedrijven verdienen hun geld door tegen betaling bepaalde diensten te leveren of door advertentieruimte te verkopen. De meest succesvolle bedrijven doen het allebei en dat maakt ze zeer winstgevend. Facebook maakt in 2016 naar schatting een winst van 8 miljard dollar op een omzet van zo’n 23 miljard. Alphabet, zoals Google sinds oktober 2015 heet, verdient 24 miljard op een omzet van 70 miljard dollar.

 

Facebook: marge-expansie

Facebook bestaat pas sinds 2004. Het bedrijf begon als een van de eersten met wat wij nu kennen als `social media’. Gebruikers kunnen er een persoonlijk profiel samenstellen en informatie en interesses delen op de zogeheten `timeline’. Via Facebook kunnen derden een eigen (web) applicatie aanbieden zodat leden met elkaar kunnen spelen en communiceren. Het aandeel Facebook ging in 2012 naar de beurs voor 38 dollar per aandeel. Beleggers waren aanvankelijk sceptisch: de koers halveerde in de eerste maanden, maar benaderde in 2015 al de 100 dollar. Daarmee heeft Facebook een beurswaarde van 250 miljard dollar. Ondanks de hooggespannen verwachtingen heeft Facebook zijn beloften ruimschoots ingelost. Uit elk kwartaalbericht blijkt dat Facebook als een tierelier draait. De omzet groeit met tientallen procenten, de operationele winst nog sneller omdat de totale kosten maar beperkt stijgen. Dat is de kracht van een internetbedrijf als de zaak eenmaal loopt: extra omzet is al snel extra winst. Marge-expansie, heet dat.

 

2,75 dollar per aandeel

Facebook zal in 2016 2,75 dollar per aandeel verdienen. Daarmee doen de aandelen meer dan 30 keer de winst en dat kan je duur noemen. Analisten zijn het er echter over eens dat de winst per aandeel de komende jaren nog wel een keer verdubbelt. Het is echter de vraag of de winst dat daarna nog één of twee keer zal doen, en hoe snel. Er zijn namelijk wel de nodige risico’s rond Facebook als belegging. De groei van het aantal gebruikers neemt af in de regio’s waar het meeste wordt verdiend aan advertenties, dat is met name in Noord-Amerika. Daarnaast verschuift het gebruik van Facebook van de vaste computer of laptop naar mobiele telefoons, waar minder ruimte is voor advertenties. Zorgen over mobiel adverteren waren de reden dat het aandeel na de beursgang onderuitging, maar die zorgen heeft Facebook deels weggenomen door zeer sterk te groeien.

 

Risico

Een ander risico is de altijd aanwezige mogelijkheid dat een ander sociaal netwerk Facebook op een kwade dag in populariteit voorbij steekt. Om de basis wat te verbreden nam Facebook na de beursgang Instagram en WhatsApp over. Waar het nu om gaat bij Facebook is de gemiddelde omzet per gebruiker ( ARPU, Average Revenu Per User). Analisten denken dat de ARPU in Noord-Amerika naar 10 dollar kan en wereldwijd naar 5 dollar. Op dat niveau is de ARPU nog lang niet. Als dan het aantal gebruikers ook nog zoals verwacht oploopt naar 2 miljard is Facebook nog lang niet uitgegroeid. Als alles meezit kan de winst de komende jaren misschien nog wel vervijfvoudigen. Maar dat woordje ‘als’ is cruciaal.

Comments are closed.