Een nieuw product lanceren en verkopen

Een nieuw product op de markt lanceren is lastiger dan je denkt en je moet aan een boel dingen denken en het traject van het lanceren van een nieuw product is lang niet zo simpel. Een nieuw product lanceren gaat gepaard met een boel testen, vergaderen en sprints. Het hele ding is dat je gefaseerd te werk gaat op een agile methode. Dat is echter nog lang niet zo simpel, wat nog veel schokkender is, is dat hoewel zat bedrijven weten hoe belangrijk de ontwikkeling van een nieuw product is, maar weinig bedrijven daadwerkelijk goed nadenken tijdens het ontwikkeltraject. Dit terwijl tijdens het ontwikkeltraject een groot gedeelte van de marketing voor de nieuwe producten kunt bepalen. Je spreekt tijdens dit traject namelijk rechtstreeks met de klant en dat is waardevol. In deze blog bespreek ik waar je allemaal op moet letten en wat make it or break it factoren zijn hierin.

De eerste fase: de schets

Eerst moet er een bepaalt concept bedacht worden dat gebruikt kan worden om het nieuwe product te ontwikkelen. Dit noemen we ook wel concept design. Het hele idee is dat er tijdens dit traject al rekening wordt gehouden met de doelgroep. Uiteraard is dit een concept, maar ook het concept dient perfect te zijn voor de uiteindelijke doelgroep omdat het de blueprint wordt voor het uiteindelijke product

De tweede fase: de productie

De tweede fase in productontwikkeling is het ontwikkeling van het product zelf. Hierbij is het van belang om de doelgroep zoveel mogelijk te betrekken. Er dient gewerkt te worden in korte sprints, met iedere keer een test procedure ertussendoor, waarin de uiteindelijke doelgroep het product test.

De derde fase: Marketing van het product

De derde fase is het vermarkten van het product. Doordat er tijdens het hele proces constant rekening is gehouden met de wensen van de doelgroep is dit een eitje. Je weet precies waar ze naar op zoek zijn, waarom ze het product willen gebruiken en in welke behoefte het product voorziet.

Comments are closed.