Leidinggeven, hoe doe je dat?

Leidinggeven zit bij de ene persoon van nature in zijn aard en bij de andere persoon niet. Wanneer het van nature niet in je zit zijn er gelukkig nog wel een heleboel dingen die je kunt doen om het te leren. Je kunt natuurlijk een cursus leidinggeven volgen, waarin je alle tips en tricks leert. Ook kun je het gewoon doen en gaandeweg leren wat dit allemaal inhoudt. In dit artikel worden even kort de basis tips en tricks behandeld van een goede leidinggever.

Ken je mensen

 Wanneer je je personeel op de beste manier wilt aansturen is het belangrijk dat je ze allemaal goed kent. Wat zijn de sterke en zwakke punten, wat zijn echt kwaliteiten en wat zijn dus de valkuilen. De truc is dus om het personeel zo in te zetten op de punten waar ze goed in zijn. Zo vult iedereen elkaar aan.

De juiste werknemer op de juiste plaats

Een tip die eigenlijk aansluit op de tip hiervoor. Hoe beter je je mensen kent hoe beter je weet op welke plaats je ze moet neer zetten. Hoe beter de functie bij de werknemer past, hoe productiever hij is.

 

Competentiemanagement

 Nadat je je werknemer dus op de juiste functie hebt gezet is het noodzakelijk dat hij hierin doorgroeit en zich verder ontwikkeld. Om ervoor te zorgen dat de werknemer groeit zijn gesprekken van groot belang. Voer dus beoordelings-, functionerings- en loopbaangesprekken waarin je samen met de werknemer doelen stelt een feedback geeft op de behaalde resultaten.

De juiste vaardigheden

 Jijzelf als leidinggevende moet ook een aantal vaardigheden bezitten. Zo moet je durf hebben, leiderschap tonen, goed kunnen samenwerken en je kwetsbaar kunnen opstellen. Hiernaast zijn communicatieve vaardigheden, integriteit en structuur ook heel belangrijk om een goede leidinggevende te zijn.

Vier successen 

Het is heel belangrijk om je te focussen op positieve gebeurtenissen. Hierdoor houdt je een positieve werksfeer wat mensen motiveert om goed werk te leveren. Wanneer er dus een succes is geweest vier het dan met een glas champagne of een aardigheidje. Op die manier motiveer je je werknemers om weer naar het volgende succes toe te werken.

Comments are closed.