Retail aanbod entertainment bijna verdwenen

Het lijkt al lang geleden, maar het is nog maar drie jaar geleden dat er een groot aantal retail ketens waren die entertainment aanbood via de verkoop vanuit een winkel. Winkels als Music Store, Free Record Shop, V&D en boekhandel formules zijn nu uit het straatbeeld verdwenen, wat overblijft zijn lege winkelpanden. Games downloaden wordt daarom steeds groter.

Steden moeten zich oriënteren wat zij nu willen, terwijl de ondernemer zelf het besluit neemt om naar een andere stad te gaan, aangezien door wel traffic is. Gemeentes zijn veel te traag in de besluitvorming, waardoor er spooksteden ontstaan. Maar goed, dit is het algemene beeld, wij hebben het hier specifiek over entertainment in retail.

Entertainment lag natuurlijk al veel langer onder vuur, door de komst van MP3 werd het kopen van CD’s voor veel mensen niet meer nodig. Via MP3 spelers luisteren zij naar muziek, en werden MP3 bestanden massaal gedeeld. Door de komt van muziek streaming diensten hoef je deze activiteiten ook niet meer te ontplooien, voor nog geen tientje per maand heb je alle muziek ter wereld, op een paar artiesten na die niet mee willen doen aan deze ontwikkeling, ter beschikking.

DVD’s bleven langer in trek bij de consument. Voor het weekend een DVD kopen en dan lekker samen op de bank, was tot een paar jaar geleden heel normaal. Tot de komst van streamingdiensten, die hebben de DVD verkopen naar bijna nu gebracht. Alleen echte toppers, waar vroeger honderdduizenden van werden verkocht, verkopen nu nog mondjesmaat.

Voor games is er nog wel plaats in de retail, tenminste games voor de Sony playstation en de Xbox van microsoft. De games zijn zo zwaar dat je met streamen toch nog wel even bezig bent. Echter deze games worden ook steeds meer via download gekocht. Voor PC games is de markt al grotendeels naar online aanschaf gegaan, via het kopen met een code. De code kan een Steam Key zijn voor het steamplatform, of een code van een ander platform. Een steamkey kopen kan ook.

Tot slot, waarom heeft de retail zijn positie verloren van online? Dit hebben zij vooral aan zichtzelf te danken, als je online wel service ( lees informatie) krijgt over een product, en de verkoper in de winkel totaal niet weet waar die over praat, is de keuze snel gemaakt, online wint. Nu is het te laat, en zal de komende jaren in veel steden de winkelstraten verdwijnen.

Comments are closed.